Suteiktos paramos apmokestinimas (2)

aktualijos

Apskaitos, audito ir mokesčių aktualijos, 2015-02- 24 Nr. 8
Mokesčių ekspertė, UAB „Fidexperta“ vadovė

Rūta BILKŠTYTĖ

Pabaiga. Pradžia Nr. 7 (823)

Suteiktos ir gautos paramos deklaravimas

Paramos teikėjai, išskyrus fizinius asmenis ir užsienio vienetus, vadovaujantis VMI prie FM viršininko 2008 m. sausio 10 d. įsakymu Nr. VA-1, privalo pateikti paramos teikimo metinę ataskaitos FR0477 formą (toliau – Ataskaitos FR0477 forma). Paramos gavėjai, išskyrus tradicines religines bendruomenes, jei jos visą paramą per kalendorinius metus gavo anonimiškai iš fizinių asmenų, turi teikti paramos gavimo ir panaudojimo metinės ataskaitos FR0478 formą. Ataskaitų FR0477 ir FR0478 formas asmenys, kuriems nustatyta prievolė jas teikti, turi pateikti vietos mokesčių administratoriui pagal registravimosi mokesčių mokėtojais vietas iki kitų kalendorinių metų, einančių po pasibaigusių kalendorinių metų, gegužės 15 d. Tuo atveju, jei per kalendorinius metus tam pačiam paramos gavėjui parama buvo suteikta kelis kartus, galima nurodyti bendrą paramos sumą vienoje eilutėje, tačiau, jei parama buvo suteikiama materialinėmis vertybėmis, jos turi būti nurodytos atskirose eilutėse pagal specialius kodus. Tokia pat tvarka, deklaruojant gautą paramą, taikoma ir paramos gavėjams, teikiantiems Ataskaitos FR0478 formą.

Paramos gavėjo teikiama metinė ataskaita apie gautą paramą gali būti skirstoma į dvi dalis: viešą ir konfidencialią. Konfidencialioje dalyje paramos gavėjas turi nurodyti per kalendorinius metus gautą paramą ir jos vertę pagal kiekvieną paramos teikėją. Turi būti nurodoma ir kokia gautos paramos dalis buvo panaudota bei jos vertė. Ataskaitoje taip pat turi būti nurodoma, kokią paramos dalį panaudojo pats paramos gavėjas, įgyvendindamas visuomenei naudingus tikslus, ir kokia dalis buvo perduota kitiems asmenims.

Viešoji ataskaitos dalis yra laisvos formos, tačiau joje turėtų būti nurodomi paramos gavėjo rekvizitai, narių skaičius, darbuotojų ir savanorių skaičius. Tačiau svarbiausia, kad šioje dalyje privaloma nurodyti atvejus, kai paramos gavėjas gautą paramą panaudojo asmenims, kurie giminystės ryšiais susiję su paramos gavėjo valdymo organo nariais. Taip pat turi būti pateikiama informacija, jei gauta parama buvo skirta juridiniam asmeniui, kurio valdymo organo narys kartu dirba ir paramos gavėjo valdymo organo nariu. Viešoje ataskaitos dalyje reikia nurodyti, ir kokia dalis paramos buvo gauta iš fizinių ir juridinių asmenų, užsienio valstybių ar anoniminių asmenų. Tačiau svarbiausia, kad šioje ataskaitos dalyje paramos gavėjai turi aprašyti, kokią visuomenei naudingą veiklą jie vykdė, panaudodami gautą paramą, nurodydamas konkrečias veiklos sritis, aprašydamas pagrindines programas (tikslus, rezultatus) ir kitą, paramos gavėjo nuomone, reikšmingą informaciją.

Paramos teikėjai, suteikę per kalendorinius metus vienam paramos gavėjui paramos už daugiau kaip 15 000 Eur, turi pateikti mokesčių administratoriui ir mėnesinę ataskaitą (Mėnesio ataskaitos apie vienam asmeniui suteiktą paramą ir (ar) labdarą bei iš vieno asmens gautą paramą, didesnę kaip 15 000 Eur, PLN203 formą). Ši ataskaita turi būti pateikta mokesčių administratoriui už tą mėnesį, per kurį nuo kalendorinių metų pradžios paramos suma vienam paramos gavėjui viršijo 15 000 Eur. Ataskaita teikiama už kiekvieną toliau einantį mėnesį, per kurį paramos teikėjas teikia paramą tam paramos gavėjui. Svarbu atkreipti dėmesį, kad tokias mėnesines ataskaitas turi teikti ir paramos gavėjai, per kalendorinius metus iš vieno paramos teikėjo gavę daugiau nei 15 000 Eur paramos. Taigi, mokesčių administratorius turi galimybę patikrinti, ar paramos teikėjai ir paramos gavėjai nurodo vienodas suteiktos ar gautos paramos sumas.

Suteikęs paramą, paramos teikėjas apie paramą ir jos vertę turi informuoti mokesčių administratorių. Lengviausia nustatyti suteiktos paramos vertę, kai ši suteikiama pinigais. Tokiu atveju paramos vertė nustatoma pagal mokėjimo pavedime ir faktišką mokėjimą patvirtinančiame banko išraše arba kasos orderyje nurodytą sumą. Tačiau, jei parama suteikiama ilgalaikiu materialiuoju turtu, tuomet paramos verte laikoma jos likutinė vertė. Jei, kaip parama, suteikiamos kitos materialinės vertybės, tuomet paramos vertė nustatoma pagal tų vertybių perdavimo dokumentuose nurodytą šio turto įsigijimo ar pasigaminimo savikainą. Tais atvejais, kai parama suteikiama paslaugomis, paramos vertė yra lygi šių paslaugų savikainai, kuri nustatoma pagal darbų atlikimą ar paslaugų suteikimą patvirtinančiuose, juridinę galią turinčiuose dokumentuose nurodytą jų vertę (savikainą). Tokius dokumentus turi patvirtinti ne tik paramos teikėjas, bet ir paramos gavėjas. Bet kokiu atveju, paramos gavėjas kaip paramą gautas materialines vertybes turi įtraukti į apskaitą ir, jei numatyta, įkainoti. Gautas materialines vertybes paramos gavėjai gali perduoti kitiems subjektams, tačiau tokią operaciją turi įforminti juridinę galią turinčiais dokumentais, kuriuose būtų nurodyti visi LR buhalterinės apskaitos įstatymo 13 straipsnyje nustatyti rekvizitai.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, reikia pabrėžti, kad vienetų suteiktos lėšos ir (ar) kiti dalykai pripažįstami parama tik tuo atveju, jei vienetai turi teisę teikti paramą, o paramos gavėjai ją gauti. Svarbu atsižvelgti į tai, kokia forma gaunama parama, kadangi, teikiant paramą grynaisiais pinigais, gali atsirasti mokestinių prievolių paramos gavėjui, o paramos teikėjui apribota galimybė atskaityti paramos sumą iš savo pajamų. Parama gali būti nepripažintos suteiktos lėšos ir (ar) dalykai, jei jie nebus panaudoti visuomenei naudingiems ar paramos gavėjo steigimo dokumentuose nurodytiems paramos gavėjo veiklos tikslams.