Mokesčių administravimo įstatymo naujienos

Valstybinė mokesčių inspekcija prie FM parengė ir su Finansų ministerija bei Muitinės departamentu prie FM suderino LR Mokesčių administravimo įstatymo 104-1 straipsnio „Mokestinės prievolės nustatymas pagal paskutinės prieš tai buvusio mokestinio laikotarpio mokesčių mokėtojo pateiktos mokesčio deklaracijos duomenis“, kuris įsigaliojo nuo 2013 m. sausio 1 d., komentarą.

Vadovaujantis minėtu Įstatymo straipsniu, mokesčių administratorius, siekdamas užtikrinti nedeklaruotos mokestinės prievolės įvykdymą, turi teisę savo sprendimu nustatyti mokesčių mokėtojui mokestinę prievolę pagal paskutinės prieš tai buvusio mokestinio laikotarpio mokesčių mokėtojo pateiktos to mokesčio deklaracijos, kurioje mokesčių mokėtojas deklaravo mokėtiną mokesčio sumą, duomenis, jeigu mokesčių mokėtojas mokesčio įstatymo nustatyta tvarka laiku nepateikia atitinkamo mokesčio deklaracijos. Tokį sprendimą mokesčių administratorius gali priimti tik tų mokesčių mokėtojų atžvilgiu, kurie nevykdo savo pareigos ir mokesčio įstatymo nustatyta tvarka laiku nepateikia atitinkamo mokesčio deklaracijos.

Pagal parengtą komentarą, šis mokestinės prievolės įvykdymo užtikrinimo būdas netaikomas likviduojamiems ir bankrutuojantiems mokesčių mokėtojams, taip pat mokesčių mokėtojų mokamiems mokesčiams, nuo kurių deklaracijų pateikimo, vadovaujantis LR Mokesčių administravimo įstatymo 77 str. nuostatomis, mokesčių mokėtojai yra atleisti.

Mokesčių administratoriaus sprendimu nustatyta mokestinė prievolė laikoma deklaruota paskutinę atitinkamo mokesčio įstatyme nustatyto mokesčio deklaracijos pateikimo termino dieną. Mokesčių administratoriaus sprendimu nustatytai mokestinei prievolei taikomos mokestinės prievolės vykdymo taisyklės (pvz., skaičiuojami delspinigiai, vykdomi išieškojimo veiksmai ir pan.).

Nors komentuojamas straipsnis mokesčių administratoriui suteikia teisę pačiam nustatyti mokestinę prievolę, tačiau tai nepanaikina mokesčių mokėtojo pareigos mokesčio įstatymo nustatyta tvarka apskaičiuoti mokestį ir pateikti jo deklaraciją. Mokesčių mokėtojui pateikus mokesčio deklaraciją, mokesčių administratoriaus nustatyta prievolė patikslinama pagal pateiktos deklaracijos duomenis, atitinkamai perskaičiuojant ir delspinigius. Mokesčių mokėtojui patikslinus ankstesnio mokestinio laikotarpio deklaraciją, kurios pagrindu buvo nustatyta mokestinė prievolė mokesčių administratoriaus sprendimu, ši nustatyta prievolė netikslinama.

Šis Įstatymo straipsnis taip pat numato mokesčių administratoriaus teisę atlikti mokesčių mokėtojo mokestinį patikrinimą už tą patį mokestinį laikotarpį, dėl kurio jis nustatė mokesčių mokėtojui mokestinę prievolę, ir apskaičiuoti (perskaičiuoti) mokesčių mokėtojui priklausančio mokėti mokesčio sumą pagal mokesčių mokėtojo apskaitos duomenis, priešpriešinės informacijos medžiagą, kitų valstybės institucijų, kredito įstaigų pateiktą informaciją ir pan. Jei už tikrinamą laikotarpį mokesčių mokėtojas nepateikė mokesčio deklaracijos, mokesčių administratoriaus sprendimu parengta mokestinė prievolė nevertinama ir laikoma, kad mokestis nebuvo deklaruotas.

Mokesčių mokėtojas, nesutinkantis su sprendimu dėl mokestinės prievolės nustatymo ar jo dalimi, turi teisę jį skųsti.

 

Šaltinis: http://mic.vmi.lt/documentpublicone.do?&id=1000123360&tree_id=1000007320


Aktualu įmonėms, dėl nurodymo atsiskaityti negrynaisiais pinigais.

Mokesčių administravimo įstatymo komentaras papildytas 1042 str. komentaru dėl mokesčių administratoriaus nurodymų mokesčių mokėtojams atsiskaityti negrynaisiais pinigais.

Komentare nurodoma, kad nurodymas atsiskaityti negrynaisiais pinigais gali būti duodamas tik mokesčių mokėtojams: juridiniams asmenims ir ūkinę komercinę veiklą vykdantiems fiziniams asmenims.

Toks mokesčių administratoriaus nurodymas atsiskaityti negrynaisiais pinigais, gali būti duodamas tuo atveju, jeigu mokesčių mokėtojas arba mokesčių mokėtojo – juridinio asmens vadovas ar jo įgaliotas asmuo, veikdamas to juridinio asmens naudai arba interesais, buvo pripažintas kaltu arba jam buvo paskirta administracinė nuobauda dėl apgaulingo ar aplaidaus apskaitos tvarkymo, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimo ir (ar) jo realizavimo, nelegalaus darbo, darbo užmokesčio mokėjimo tvarkos pažeidimo, buhalterinės piniginių lėšų ir materialinių vertybių apskaitos taisyklių pažeidimo, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimo ir teistumas neišnykęs ir nepanaikintas arba nuo tos dienos, kurią pasibaigia administracinės nuobaudos vykdymas, nėra praėję daugiau kaip vieneri metai.

Nurodymas atsiskaityti negrynaisiais pinigais gali būti duodamas ir kitais atvejais, tačiau turi būti šios sąlygos:

  • patikrinimo, ar teisingai apskaičiuotas ir sumokėtas mokestis, metu arba pavedimo dėl specialisto išvados teikimo vykdymo metu turi būti nustatoma mokesčių įstatymų pažeidimų,
  • turi būti pagrįsta rizika, kad mokesčių mokėtojas, atsiskaitydamas grynaisiais pinigais, gali slėpti pajamas ar kitaip vengti mokėti mokesčius.

Tačiau komentare nurodoma, kad kai mokesčių mokėtojas dėl objektyvių priežasčių negali įvykdyti duoto nurodymo atsiskaityti negrynaisiais pinigais, jis apie tai nedelsdamas privalo raštu informuoti nurodymą atsiskaityti negrynaisiais pinigais davusį mokesčių administratorių, nurodydamas konkrečius atsiskaitymo grynaisiais pinigais atvejus ir pateikdamas tai patvirtinančius dokumentus.

 

Šaltinis: http://mic.vmi.lt/documentpublicone.do?id=1000123359