Pridėtinės vertės mokestis: vasario mėnesio mokesčių naujienos

Sandra Pavlova UAB “Fidexperta”

vyr. Mokesčių konsultantė

Mantas Grigaitis

vyr. mokesčių konsultantės asistentas

Aktualu asmenims, teikiantiems pirkinio garantijos pratęsimo ar pirkinio draudimo paslaugas

Pakeistas Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 27 str. apibendrintas paaiškinimas dėl PVM neapmokestinamų draudimo ir perdraudimo paslaugų

Pakeistas Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau – ir PVMĮ) 27 str. apibendrintas paaiškinimas (komentaras) dėl PVM neapmokestinamų pirkinio garantijos pratęsimo sandorių ir perdraudimo paslaugų.

Pakeitimais nurodoma, kad PVM yra neapmokestinami ir sandoriai kai ūkio subjektas už vienkartinę įmoką, kurią jam sumoka asmuo įsigyjantis daiktą iš trečiojo asmens, įsipareigoja pasitvirtinus sutartyje numatytai rizikai nemokamai sutaisyti asmens įsigytą daiktą ar jį pakeisti. Prie tokių PVM neapmokestinamų sandorių yra priskiriami:

– pirkinio garantijos pratęsimo paslauga. Pasinaudojus šia paslauga yra įgyjama pratęsta garantija, kuri yra analogiška gamintojo suteiktai garantijai ir gali galioti pasirinktinai nuo 1 iki 5 metų ir pradeda galioti pasibaigus gamintojo garantijai. Įsigytam daiktui sugedus jis yra pataisomas arba pakeičiamas analogišku daiktu;

– pirkinio draudimo paslauga. Paslaugos tiekėjas įsipareigoja suremontuoti ar pakeisti daiktą, jei daiktas pažeidžiamas įvykus gamintojo garantijoje nenumatytam įvykiui, t.y. paslauga taikoma dar nepasibaigus gamintojo suteiktai garantijai, tačiau pačiam gamintojui atsisakius suteikti garantijos paslaugas.

Reikia pažymėti, kad tiek vienos, tiek kitos paslaugos teikimo atveju, jos teikėjas neprivalo turėti licencijos vykdyti draudimo veiklą. Daiktus įsigyjantys asmenys, tokias paslaugas dažniausiai gali įsigyti pas asmenį, parduodantį daiktą, t.y. pas pirkinio garantijos pratęsimo ar pirkinio draudimo paslaugos teikėjo partnerį.

Pažymėtina, kad suteikiant pirkinių garantijos pratęsimo ar pirkinio draudimo paslaugą, jos pirkėjui turi būti išrašomas PVM sąskaita faktūra arba kitas dokumentas, turintis privalomus PVM sąskaitos faktūros rekvizitus, nustatytus LR pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 80 straipsnyje. Tokį dokumentą turėtų išrašyti tokias paslaugas teikiantis asmuo arba jo partneris paslaugą teikiančio asmens vardu.

Reikia pažymėti ir tai, kad tuo atveju jei pirkinių garantijos pratęsimo ar pirkinio draudimo paslaugą teikiantis asmuo mokėtų tam tikrus komisinius kitam asmeniui, kuris parduoda daiktus, tokie komisiniai būtų laikomi atlygiu už tarpininkavimo paslaugas sudarant draudimo sandorius, todėl tokia tarpininkavimo paslauga būtų neapmokestinama PVM.

Šaltinis

Aktualu PVM apmokestinamiesiems asmenims, dalyvaujantiems nuo 2016 m. vasario 1 d. pradėjusioje veikti taros užstato sistemoje

Naujai išdėstytas Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 15 str. 8 d. apibendrintas paaiškinimas dėl pakuotės vertės apmokestinimo PVM tvarkos

Nauja redakcija išdėstytas Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 15 str. 8 d. apibendrintas paaiškinimas (komentaras) dėl pakuotės vertės apmokestinimo PVM.

Pakeitimai susiję su tuo, kad nuo 2016 m. vasario 1 d. Lietuvoje pradėjo galioti taros užstato sistema.

Naujos redakcijos komentare nurodoma, kad tara gali būti tiek daugkartinio panaudojimo (stiklinė gėrimų tara, medinės statinės) ir vienkartinio panaudojimo (metalinės skardinės). Pakeitimais pažymima, kad nors PVMĮ 15 str. 8 d. numatyta, kad parduodant prekę daugkartinėje taroje, taros kaina yra neįtraukiama į prekės vertę tik tuo atveju, jei tarp pirkėjo ir pardavėjo yra susitarimas grąžinti pardavėjui prekę, tačiau tokio susitarimo nereikės, jei tokiai daugkartinei tarai yra taikoma nuo 2016 m. vasario 1 d. įsigaliojusi užstato sistema. Tai reiškia, kad tokio susitarimo nereikės, jei tarai užstato sistemą taikys prekių gamintojai ir importuotojai bei pakuočių platintojai ar pardavėjai. Tačiau būtina atsižvelgti, ar tokiai tarai yra taikoma užstato sistema – tuo atveju, jei tarai nėra taikoma ši sistema, susitarimas tarp pardavėjo ir pirkėjo bus būtinas.

Taip pat pakeitimais nurodoma, kaip iš esmės veiks anksčiau minėta užstato sistema. Prekių gamintojai ir/ar importuotojai tiekdami prekes prekybos įmonėms, iš pastarųjų gaus užstatą už tarą. Prekybininkai parduodami prekes vartotojams irgi išskaičiuos užstatą už daugkartinę tarą. Vartotojai, grąžinę tarą prekybos įmonėms, atgaus sumokėtą užstatą. Prekybininkai sugrąžinę daugkartinę tarą gamintojams ar importuotojams patys atgaus gamintojams ar importuotojams sumokėtą užstatą.

Tais atvejais, kai prekybininkai per dvylika mėnesių negrąžins daugkartinės pakuotės, kuriai buvo taikoma užstato sistema, prekių gamintojai ir/ar importuotojai turės ataskaitinio laikotarpio pabaigai nustatyti negrąžintos daugkartinės taros kiekius ir negrąžinto užstato sumą. Kadangi daugkartinės taros atveju, dėl taros vienodumo negalima tiksliai apskaityti kuri konkrečiai tara buvo grąžinta, turi būti laikomasi principo, kad pirmiausia yra grąžinama anksčiausiai parduotų prekių daugkartinė tara. Apskaičiuota negrąžintos taros suma gamintojas ir/ar importuotojas turės PVM deklaracijoje padidinti patiektų prekių apmokestinamąją vertę ir apskaičiuoti pardavimo PVM kaip už parduotą prekę, arba prarastos pakuotės kiekiui patikslinti PVM atskaitą, kai ši pakuotė gamintojo ir/ar importuotojo buvo apskaitoma kaip ilgalaikis turtas.

Jei ataskaitinio laikotarpio pabaigoje bus nustatyta, kad gamintojui ir/ar importuotojui grąžinta daugiau daugkartinės pakuotės, nei už ją buvo gauta užstato, tuomet gamintojas ir/ar importuotojas ataskaitinio laikotarpio pabaigoje turės nustatyti didesnį grąžintos pakuotės kiekį ir užstato sumą kurią turėjo gauti už šią pakuotę. Šia apskaičiuota suma gamintojas ir/ar importuotojas PVM deklaracijoje turės sumažinti patiektų prekių apmokestinamąją vertę ir nuo šios vertės apskaičiuotu pardavimo PVM sumažinti pardavimo PVM sumą.

Gamintojams ir/ar importuotojams kreditinių PVM sąskaitų faktūrų, kuriomis negrąžintos pakuotės verte konkrečiam prekių pirkėjui būtų tikslinama patiektų prekių apmokestinamoji vertė, išrašyti nereikės.

Prekybos įmonės, pardavusios gyventojams į daugkartinę tarą supakuotas prekes ir neapskaičiavusios PVM už užstatą, neprivalės apskaičiuoti PVM už tą tarą, kurios gyventojas negrąžins.

Kalbant apie vienkartinės taros užstato sistemą, tai remiantis šia sistema užstatas judės šiek tiek kitaip nei daugkartinės taros užstato sistemos atveju. Vienkartinės taros užstato atveju gamintojas ir/ar importuotojas gaus užstatą iš prekybos įmonių, kurioms parduos prekes su vienkartine tara. Paimtą užstatą, gamintojas ir/ar importuotojas turės pervesti užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratoriui (toliau – ir administratorius). Prekybos įmonės parduodamos prekes su vienkartine tara ims užstatą iš pirkėjų. Pirkėjams grąžinus tarą prekybos įmonės grąžins pirkėjų anksčiau sumokėtą užstatą. Iš pirkėjų surinktas vienkartines pakuotes prekybos įmonės perduos administratoriui. Administratorius savo ruožtu grąžins prekybos įmonėms šių įmonių gamintojams ir/ar importuotojams sumokėtą užstatą. Gautą vienkartinę tara administratorius surūšiuos ir parduos atliekų perdirbimo įmonėms, kurios sumokės administratoriui už gautas atliekas.

Į vienkartinę pakuotę įpakuotos prekės apmokestinamąją vertę bus įtraukiama ir vienkartinės pakuotės vertė, tačiau nebus įtraukiama užstato už vienkartinę pakuotę vertė. Taip pat prekės gamintojo ir/ar importuotojo administratoriui pervedamas užstatas nebus laikomas PVM objektu, kaip ir pas administratorių susidariusi nesugrąžinto užstato suma. Tačiau administratoriaus prekės gamintojui ir/ar importuotojui teikiamos užstato administravimo paslaugos bei administratoriaus gaunamas atlygis už vienkartinės pakuotės atliekas iš atliekų perdirbimo įmonės yra laikomas PVM objektu ir apmokestinamas standartiniu 21 proc. PVM tarifu.

Šaltinis