Mokesčių administravimas: balandžio mėnesio mokesčių naujienos

Gintautas Steigvila UAB “Fidexperta”

Mokesčių konsultantas

Mantas Grigaitis

vyr. mokesčių konsultantės asistentas

Aktualu asmenims, norintiems susigrąžinti mokesčio permoką

Pakeistas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 87 str. 6 d. apibendrintas paaiškinimas (komentaras) dėl prašymo sugrąžinti mokesčio permoką pagrįstumo tikrinimo.

Pakeistas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau – ir MAĮ) 87 str. 6 d. apibendrintas paaiškinimas (komentaras), kuriame detalizuojama kaip mokesčių administratorius gali pasinaudoti teise patikrinti mokesčių mokėtojo pateikto prašymo grąžinti mokesčio permoką pagrįstumą. Komentaro pakeitime nurodyta, kad tuo atveju, jei mokesčių administratorius nustato, kad prašyme dėl mokesčio permokos grąžinimo pateikiami neteisingi ar netikslūs duomenys arba mokesčių mokėtojas nėra pateikęs dokumentų, kuriuos pagal teisės aktų reikalavimus turėjo pateikti mokesčių administratoriui, tuomet jis turi teisę paprašyti mokesčių mokėtojo pateikti papildomus dokumentus. Mokesčių mokėtojo gali būti paprašyta pateikti PVM sąskaitas – faktūras, prekių pirkimo-pardavimo sutartis, prekių eksporto faktą patvirtinančius dokumentus ir kt. Be to nurodoma, kad jei dėl mokesčio permokos grąžinimo turi būti atliekamas mokestinis patikrinimas, tuomet jis turi būti pradedamas per 5 dienas nuo MAĮ 87 str. 7 d. 1 p. nustatytų terminų pabaigos.

 

Šaltinis

Aktualu vienetams, teikiantiems viešojo maitinimo paslaugas ir išrašantiems išankstines sąskaitas

Nuo 2015 m. gegužės 1 d. įsigalios techninių reikalavimų kasos aparatams pakeitimai, dėl kurių vienetams atsiras prievolė kontrolinėse juostose spausdinti išankstines klientams pateikiamas sąskaitas.

2015 m. gegužės 1 d. įsigalioja Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2014 m. rugsėjo 26 d. įsakymas Nr. VA-78 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. sausio 26 d. įsakymo Nr. VA-9 „Dėl kasos aparatų, prekybos (paslaugų teikimo) automatų ir taksometrų spausdintuvų techninių reikalavimų“ pakeitimo“. Remiantis šiais pakeitimais mokesčių mokėtojams nustatoma prievolė – jų turimų kasos aparatų programinė įranga turi užtikrinti išankstinių sąskaitų turinio spausdinimą kontrolinėje juostoje, nedidinant pardavimo pajamų. Šis reikalavimas taikomas viešbučiams, restoranams ir kitoms viešojo maitinimo paslaugas teikiančioms įmonėms, kurios įplaukoms apskaityti naudoja kasos aparatus. Reikalavimas taikomas tais atvejais, kai prieš išduodant fiskalinį kvitą klientui yra pateikiama išankstinė sąskaita su nurodyta bendra mokėtina suma. Tai reiškia, kad tuo atveju, jei klientui išankstinė sąskaita nėra pateikiama, o jis po užsakymo atsiskaito iš karto ir jam yra išduodamas fiskalinis kvitas, anksčiau minėtas reikalavimas nėra taikomas. Taip pat prievolė spausdinti kontrolinėje juostoje duomenis apie išankstines sąskaitas neatsiranda ir tuo atveju, jei mokesčių mokėtojas išduoda klientui išankstinį dokumentą, kurio pagrindu yra sumokamas avansas už būsimas paslaugas (pvz. už renginį). Pažymėtina, kad kasos aparatų programinė įranga turi užtikrinti fiskalinio kvito spausdinimą, kai tik yra uždaroma apmokėta išankstinė sąskaita. Tuo atveju, jei išankstinės sąskaitos yra neapmokamos, kasos aparatų programinė įranga turi užtikrinti neapmokėtų išankstinių sąskaitų kiekių ir sumų spausdinimą kontrolinėje juostoje, spausdinant dienos fiskalinę ataskaitą (Z). Reikalavimas spausdinti fiskalinį kvitą, uždarant išankstinę sąskaitą netaikomas, jei išankstinė sąskaitą yra neapmokama vieneto (teikiančio viešojo maitinimo ir apgyvendinimo paslaugas) viešojo maitinimo padalinyje, o sąskaita yra perduodama į apgyvendinimo paslaugas teikiančio padalinio apskaitos sistemą. Tokiu atveju viešojo maitinimo padalinys spausdindamas dienos fiskalinę ataskaitą (Z) joje turi išspausdinti informaciją apie perduodamų neapmokėtų išankstinių sąskaitų kiekius bei jų sumą. Tuo atveju, jei išankstinė sąskaitą buvo neapmokėta dėl to, kad klientas atsisakė ją apmokėti, tokia sąskaita turi būti išskirta atskirai dienos fiskalinėje ataskaitoje (Z).

Šaltinis

 

Aktualu vienetams, teikiantiems paramą ne pelno siekiantiems vienetams Europos ekonominės erdvės valstybėse

Patvirtinta dokumentų, įrodančių kad parama suteikta ne pelno siekiantiems vienetams, vykdyti visuomenei naudingiems tikslams, nustatytiems Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 3 str. 3 d.

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2015 m. balandžio 17 d. įsakymu Nr. VA-28 „Dėl dokumentų, įrodančių, kad paramos teikėjo parama teikiama Europos ekonominės erdvės valstybėse įsteigtų juridinių asmenų ar kitų organizacijų veiklos dokumentuose numatytiems visuomenei naudingiems tikslams, nurodytiems Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje, pateikimo Valstybinei mokesčių inspekcijai tvarkos patvirtinimo“ patvirtinta anksčiau minėta tvarka. Patvirtintoje tvarkoje nurodoma, kokius dokumentus mokesčių administratoriui turi pateikti Lietuvos paramos teikėjas suteikęs paramą Europos ekonominėje erdvėje įsikūrusiam ne pelno siekiančiam juridiniam asmeniui. Pagal nustatytą tvarką paramos teikėjas mokesčių administratoriui turi pateikti:

– užsienio vieneto valstybės mokesčių administratoriaus patvirtinimą, kad užsienio vienetas yra tos valstybės rezidentas mokesčių tikslais;

– užsienio vieneto veiklą reglamentuojančio dokumento, kuriame yra nustatyti šio vieneto visuomenei naudingos veiklos tikslai, kopiją;

– dokumentą, kuriame yra nurodyta, kokiam konkrečiam visuomenei naudingam tikslui užsienio vienetui suteikta parama;

– informaciją apie užsienio vienetą bei įrodymus, kad užsienio vieneto, gavusio paramą, tikslas nėra pelno siekimas, o gautas pelnas negali būti paskirstomas jo dalyviams.

Šiuos dokumentus paramos teikėjas turi pateikti mokesčių administratoriui kartu su Paramos teikimo metinės ataskaitos FR0477 forma. Tuo atveju, jei paramą užsienio juridiniams vienetams suteikia Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 7 str. 1 d. nustatyti paramos gavėjai, dokumentus jie turi pateikti kartu su Paramos gavimo bei panaudojimo metinės ataskaitos FR0478 forma.

Šaltinis

Aktualu naujai įregistruojamiems vienetams, norintiems pasirinkti kitą nei kalendoriniai metai mokestinį laikotarpį

Pakeistas vienetų pelno mokesčio mokestinio laikotarpio nustatymo, atsižvelgiant į apmokestinamųjų vienetų veiklos ypatybes taisyklių, 4 punktas.

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2015 m. balandžio 9 d. Nr. VA-27 įsakymu „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2002 m. sausio 30 d. įsakymo Nr. 28 „Dėl mokestinio laikotarpio nustatymo, atsižvelgiant į apmokestinamųjų vienetų veiklos ypatybes“ pakeitimo“ pakeistas Pelno mokesčio mokestinio laikotarpio nustatymo, atsižvelgiant į apmokestinamojo vieneto veiklos ypatybes, taisyklių 4 punktas. Pakeitimu nurodoma, kad vienetai, norintys nusistatyti kitą nei kalendoriniai metai mokestinį laikotarpį, turi pateikti tokį prašymą iki numatomo kitokio mokestinio laikotarpio pradžios. Taip pat taisyklių 4 punktas papildytas nauja nuostata, kad naujai įregistruojami juridiniai vienetai, pateikę prašymą per 5 darbo dienas nuo jų registravimo Juridinių asmenų registre, gali nusistatyti kitokį mokestinį laikotarpį be pereinamojo mokestinio laikotarpio. Šia galimybe naujai įregistruoti juridiniai asmenys gali pasinaudoti, jei prašomas kitoks mokestinis laikotarpis prasideda anksčiau nei juridinis vienetas buvo įregistruotas juridinių asmenų registre ir iki įregistravimo toks juridinis vienetas nevykdė veiklos. Tokiu atveju pirmasis mokestinis laikotarpis trunka nuo juridinio vieneto įregistravimo dienos iki nustatyto kito nei kalendoriniai metai mokestinio laikotarpio pabaigos dienos.

Priimtu įsakymu pat nauja redakcija išdėstyta Sprendimo dėl pelno mokesčio mokestinio laikotarpio nustatymo FR1011 forma.

Šaltinis

Aktualu asmenims, kuriems mokesčių administratorius savo iniciatyva gali nustatyti mokesčio prievolę

Nauja redakcija išdėstytos Mokestinės prievolės nustatymo mokesčių administratoriaus sprendimu taisyklės.

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2015 m. balandžio 7 d. įsakymu Nr. VA-26 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2013 m. sausio 7 d. įsakymo Nr. VA-1 „Dėl mokestinės prievolės nustatymo mokesčių administratoriaus sprendimu taisyklių ir sprendimo dėl mokestinės prievolės nustatymo formos FR1119 patvirtinimo“ pakeitimo“ nauja redakcija išdėstytos ir patvirtintos anksčiau minėtos taisyklės.

Taisyklių pakeitimo esmė – redakcijos taisyklių 17 punkte nurodoma, kad paaiškėjus jog Apskaičiavimo mokesčių administratoriaus iniciatyva FR1119 formos rengimo metu mokesčių mokėtojas neatitiko nustatytų sąlygų, t. y. mokesčių mokėtojas pateikė deklaraciją, kurią jis turėjo pateikti arba jis neprivalėjo pateikti tokios mokesčių deklaracijos arba forma pradėta rengti dėl klaidos, tuomet mokesčių administratorius privalo panaikinti pradėtą rengti formą ir apie tai pranešti mokesčių mokėtojui.

Taip pat nauja redakcija išdėstyta Apskaičiavimo mokesčių administratoriaus iniciatyva FR1119 forma.

Šaltinis